Телефон
0885 787 209
Имейл
hrlawyer@blhr.org
Работно Време
Пон - Пет : 09:00-17:00

”Укрепване на стандартите за справедлив процес в административното правораздаване чрез дискусии и обмяна на опит със съдии, други практикуващи юристи и представители на администрацията”

”Укрепване на стандартите за справедлив процес в административното правораздаване чрез дискусии и обмяна на опит със съдии, други практикуващи юристи и представители на администрацията”

(информация за проект, приключен от Фондация Български адвокати за правата на човека /БАПЧ/  към средата на м. ноември 2011 г.)

Както бе посочено в първото (междинно) съобщение за работата по проекта ”Укрепване на стандартите за справедлив процес в административното правораздаване чрез дискусии и обмяна на опит със съдии, други практикуващи юристи и представители на администрацията”, началото бе поставено през м. февруари 2011 г. с подкрепата и съдействието на Програма „Върховенство на закона за Югоизточна Европа” на Фондация „Конрад Аденауер”. Проектът беше разработен като естествено продължение на двугодишния проект на тема „Подобряване на гаранциите за справедлив процес в административното съдопроизводство”, изпълнен от Фондация БАПЧ в периода 2009 – 2010 г. и приключил с обемен аналитичен доклад, подготвен след анализирането на повече от 3200 съдебни решения на Административен съд – гр. София, Административен съд – гр. Варна и Върховния административен съд.

Приключилият през м. ноември 2011 г. проект имаше за цел да надгради върху вече постигнатото, като обхване правораздавателната дейност на повече административни съдилища у нас. Стремежът на изследователския екип беше, въз основа на резултатите на проведеното през 2009 – 2010 г. изследване и чрез дискусии и споделяне на натрупания по места практически опит в административното правораздаване при действието на Административно-процесуалния кодекс, да се откроят по-ясно съществуващите проблеми и по този начин да се търси път към по-нататъшно утвърждаване на стандартите на справедливия процес при решаването на административните дела.

В изпълнение на проекта бяха организирани четири дискусии. Първата се проведе на 20 май 2011 г. в гр. Плевен с участието на петима съдии от първостепенни административни съдилища и петима адвокати от гр. Плевен, гр. Враца и гр. Монтана. Втората дискусия се осъществи в гр. Варна на 24 юни 2011 г. В нея участваха 10 административни съдии, 3 адвокати и 5 юристи от областни администрации. Бяха представени градовете Варна, Шумен, Добрич и Силистра. Последва трета дискусия в гр. Бургас на 30 септември 2011 г. В нея участваха шестима адвокати от гр. Бургас, един адвокат от гр. Хасково, един адвокат от гр. Пловдив и една преподавателка по административно право и процес от Бургаския свободен университет. Четвъртата дискусия бе организирана в гр. Пловдив на 11 ноември 2011 г. Участници бяха един съдия от Административния съд в гр. Пловдив, един съдия от Административния съд в гр. Перник, четирима адвокати от Пловдивската адвокатска колегия, един адвокат от Адвокатската колегия в гр. Перник и един от юрисконсултите от администрацията на Областната управа в гр. Пловдив. По този начин целевите групи – съдии от административни съдилища, други юристи с интереси към административното правораздаване и длъжностни лица от администрацията – получиха добра представителност сред участниците в четирите дискусии: 17 съдии, 19 адвокати, 6 юристи от областни администрации и един университетски преподавател. Може със съжаление да се отбележи, че броят на участниците в дискусиите беше доста по-малък от броя на поканените колеги и не съответстваше на очакванията на екипа, извършил работата по проекта.   

За сметка на това дискусиите бяха оживени и продуктивни. Обобщаването на изразените мнения и становища води до следните основни констатации:  

–         В голямото си мнозинство участниците споделиха становището, че утвърждаването на стандартите на справедливия процес в административното правораздаване изисква осигуряване на ефективен достъп до административно правосъдие и широкообхватен съдебен контрол върху актовете, действията и бездействията на администрацията.

–         Когато е необходимо, изискванията на справедливия процес по смисъла на чл. 6 от Европейската конвенция за правата на човека следва по начало да се прилагат пряко при изготвянето на съдебните актове.

–         Бяха посочени обаче две основни пречки за постигане на пряка приложимост на изискванията по Конвенцията: а) когато националният закон ограничава достъпа до съд и слага рамки на обхвата на съдебния контрол и б) когато делото се върне от касационната инстанция на първостепенния съд с указания, поставящи подобни ограничения. Долови се определена склонност у съдиите в подобни случаи да дават приоритет на националния закон и на указанията на върховната съдебна инстанция. Все пак бе отбелязано, че в последно време стават по-чести случаите практиката на Върховния административен съд да се съобразява със стандартите, утвърдени от Европейската конвенция по правата на човека и от Съда в Страсбург. Що се отнася до все още съществуващите законови пречки да се постигне пълен достъп до съд и всеобхватен съдебен контрол, бе подчертана важността от наличието на политическа воля за съответни промени в законите, поставящи подобни пречки.

–         Бе призната полезността на идеята съдиите от първостепенните съдилища периодично да обсъждат и уеднаквяват практиката си, за да се създадат предпоставки за спазването на принципа на правната сигурност на местно ниво.

–         Единодушно бе подчертана важността на принципа на съразмерността като сериозна крачка за утвърждаване на изискванията на справедливия процес както в процедурите по издаването на административните актове, така и при осъществяването на съдебния контрол върху тях.

–         Очертаха се два сериозни проблема при прилагането на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/, пречещи на този закон докрай да изпълни функцията си на ефективно вътрешно средство за защита срещу административен произвол. От законодателна гледна точка възниква проблем от това, че новият ГПК е бил приет, без да се прецени как той ще повлияе на процедурите по АПК за дирене на обезщетения за вредоносни актове, действия и бездействия на администрацията. Процедурите по новия ГПК и по АПК са трудно съвместими и това поражда предпоставки за процесуален хаос. Бе споделена идеята за възстановяване на приложимостта на ГПК по делата по чл. 1 от ЗОДОВ и тяхното прехвърляне от административните към общите граждански съдилища. От гледище на съдебната практика проблемът е в това, че се налага твърде рестриктивното приложение на ЗОДОВ, за което допринася и все още преобладаващият съдийски подход ненужно да се изисква доказването на обичайните вреди от неправилното и незаконосъобразно администриране.

В крайна сметка дискусиите наложиха общия извод, че усилията по укрепване на стандартите за справедлив процес в административното правораздаване следва да продължат. Споделените по-горе основни констатации показват достатъчно красноречиво къде трябва да се насочат тези усилия занапред.

Пълният текст на аналитичният доклад бихте могли да намерите тук:

http://www.blhr.org/stanovishta/5/

Последни публикации

Становища по проект ACF59 „Международните правозащитни организации на фокус“
май 25, 2024
Анализ на механизма за обезщетяване по глава 3А
май 25, 2024
Укрепване на защитата на правата на човека
май 25, 2024

Категории